Dag 7 en 8, Een - Annerveenschekanaal, 50 km. - Reisverslag uit Annerveenschekanaal, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 7 en 8, Een - Annerveenschekanaal, 50 km. - Reisverslag uit Annerveenschekanaal, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 7 en 8, Een - Annerveenschekanaal, 50 km.

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

28 Juni 2020 | Nederland, Annerveenschekanaal

Vrijdag 25 juni
Afgelopen vrijdag 25 juni vertrok ik na de middag richting Friesland voor een wandel 2 daagse op het Groot Frieslandpad. Een spontane actie: aangezien ik nu door het thuiswerken best veel thuis ben wilde ik er even helemaal uit.
Vrijdagavond kwam ik aan bij nicht Trudy in Oosterwolde. Het was erg warm die dag dus ik heb wel even getwijfeld of ik wel moest gaan. Maar hup: zaterdag zou het gaan afkoelen.
Bij Trudy en Fred heerlijk lang buiten gezeten samen met hun zoon Joost. Interessante gesprekken tot middernacht.

Zaterdag 26 Juni
Na een bijzonder warme en doorwaakte nacht zaten we smorgens 7.30 uur aan het ontbijt. Opnieuw was het gezellig: Trudy en ik raken over familie en geschiedenis nooit uitgepraat.
Om 9.30 uur startte ik dan eindelijk in Een, daar waar ik vorige keer in mei was gestopt. Het was broeierig weer. In Norg werd ik overvallen door een bui die ik aan had kunnen zien komen maar ik was net te laat om te schuilen. Gelukkig klaarde het snel weer op zodat ik kon opdrogen. De weg was prachtig: een mooi kleinschalig landschap van esdorpen. Dit paradijs is ontsnapt aan de vooruitgang: de ruilverkaveling kon net op tijd worden tegengehouden. Hier loop je langs de resten van prehistorische grafheuvels en urnenvelden, middeleeuwse karresporen en hunebedden.

Helaas bij het Noordsche Veld ging het mis. Niet oplettend ging ik richting 9 grafheuvels en een hunebed. Onderweg een enorm onweer dus rennen naar een bosje. Later bleek dat ik die kant helemaal niet op had gemoeten. Via een omweg van 4 km kwam ik uiteindelijk toch aan in Vries. Opnieuw een enorme regenbui, gelukkig zat ik toen in een snackbar bij te komen van die enorme omweg. Het hotel de Vriezerbrug was toen nog slechts 1,5 km. Een heerlijk kneuterig dorpshotelletje met aardige gastheer- en vrouw. Een 1 persoonskamer met douche op de gang. Ik was zo oververhit na 27 km dat ik uitgeteld op bed lag en er niet meer vanaf ben gekomen.

Zondag 25 juni
Na een roerige nacht toch weer helemaal fris en fruitig opgestaan. Het ontbijt was prima voor elkaar en om 8.30 uur vertrok ik richting Annerveenschekanaal, 23 km verderop. De avond ervoor kon ik nog netaan een overnachting regelen via Vrienden op de Fiets bij Trijnie.
Na 1 km werd ik al ingehaald door de hoteleigenaar: de kamersleutel zat nog in mijn broekzak...
Verder was het prima wandelweer en het was heerlijk afgekoeld. Ik liep door prachtige landschappen: natuurpark de Drentsche Aa en door Annen, het leukste dorp van Drenthe. Onderweg vlakbij Schipborg raakte ik aan de praat met een vrouw die ook alleen onderweg was met een grote rugzak. Zij loopt "het grootste natuurpad van Nederland" dat gaat van Delfzijl naar Goirle. Nog nooit van gehoord, maar het is ook niet uitgezet met bordjes. Helmi uit Amsterdam, beleidsmedewerkster bij de ICT afdeling van de gemeente Amsterdam. Zij loopt in 1 keer het pad in 3 weken tijd.

Na Annen, een dorp met een grote brink met daaromheen de typische Drentse boerderijen, is het nog 10 km langs het water over graspaden. Dat loopt vrij zwaar maar na enkele "ommetjes" kom ik vandaag na 27 km. om 16.30 uur aan bij Trijnie en Jaap in Annerveenschekanaal. Nog nooit van gehoord maar het is een heerlijk rustig dorp met aan 2 zijden van het water mooie oude boerderijen. Ik word verwelkomd met ijs en krijg soep. Trijnie en Jaap gaan s'avonds eten in de kerk dus ik heb het huis en de prachtige bloementuin voor mezelf. Waar vind je dat?

Vandaag dus een topdag en ik ben totaal niet moe na al die km's dus tijd voor mn blog. Morgenochtend haalt Fred van Trudy me op om me weer naar de auto in Een te brengen.
Wat een prachtige mensen heb ik weer ontmoet onderweg! Het is echt genieten. In September gaan we weer verder

  • 28 Juni 2020 - 20:02

    Joke:

    Leuk peet, je bent een taaie hoor, dapper! Ja nederland is ook mooi!

  • 28 Juni 2020 - 20:09

    Trudy Rademaker-Groot:

    Wat een leuk verhaal, zo zie je maar, friesland en Drente mooie provincies om te wandelen.

  • 28 Juni 2020 - 22:09

    Marjon:

    Ziet er erg mooi uit! Wel flink aanpoten...

  • 28 Juni 2020 - 23:36

    Ans:

    Hoi Petra, mooi verhaal. Je hebt weer bijzondere ontmoetingen op je pad. Een flink stuk verder op je GrootFrieslandpad. Verrassende plekjes en prachtig fotoverslag. Camino binnen de landsgrenzen!

  • 29 Juni 2020 - 10:55

    Agaath Blous:

    Ik wist niet dat Friesland zoveel natuurschoon te bieden heeft, o.a. de vele grafheuvels. Het wordt tijd dat we daar op vakantie gaan!! Je hebt je weer dapper geweerd met die warmte en buien.

  • 30 Juni 2020 - 13:44

    Thea & Jaap:

    Hoi, Petra, Mooi verslag van je wandelingen. Prachtige natuur. Dat was wel genieten denk ik. Hartelijke groeten. Tante Thea en ome Jaap.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Annerveenschekanaal

Groot-Frieslandpad

Friesland bestond ooit uit zeven zeelanden. Dat gegeven inspireerde routemakers tot het uitstippelen van het Groot-Frieslandpad: van de Noordzeekust tot over de Duitse grens.

Het Groot-Frieslandpad (LAW14) doorkruist Noord-Holland, Friesland, Drenthe en Groningen tot aan OstFriesland. Met dit bijzondere pad keert de wandelaar terug in de tijd, toen de Zuiderzee nog niet bestond en Friesland en Noord-Holland één geheel vormden. De streek West-Friesland lag destijds écht in het westen van Friesland.

De 362 km lange route loopt van Bergen aan Zee naar Leer door een weids landschap met statige boerderijen, langgerekte dorpen en slingerende dijken. De route begint in Bergen aan Zee en gaat dan dwars door West-Friesland via Medemblik naar Enkhuizen. Daar steekt de wandelaar het IJsselmeer over en struint verder, van Stavoren naar Sneek.

De route vervolgt haar weg door fraaie esdorpen in de Kop van Drenthe en het verrassende Westerwolde om te eindigen in het Duitse Leer. Tijdens het wandelen van het Groot-Frieslandpad komen zowel de verschillen als de overeenkomsten tussen West-Friesland en Friesland voorbij. Zo zijn aan beide zijden van het IJsselmeer gezellige Zuiderzeestadjes te vinden, evenals terpen, dijken, weilanden en boerderijen. Maar de bollenteelt, de velden met geurende kool en niet te vergeten Kasteel Radboud - de enig overgebleven burcht van graaf Floris V - zijn typisch West-Fries.

Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2020

Dag 17 en 18, Oudkarspel-Bergen aan Zee, 40 km

15 September 2020

Dag 14. Papenburg-Leer, 23 km

13 September 2020

Dag 13. Bellingwolde-Papenburg, 26 km

12 September 2020

Dag 12. Oude Pekela-Bellingwolde, 30 km

11 September 2020

Dag 11. Veendam-Oude Pekela, 21 km.
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 102021

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: