Dag 3. Sneek-Akkrum, 20 km - Reisverslag uit Akkrum, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 3. Sneek-Akkrum, 20 km - Reisverslag uit Akkrum, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 3. Sneek-Akkrum, 20 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

25 Mei 2020 | Nederland, Akkrum

Gisteravond lag ik al vroeg in bed en vanmorgen werd ik te laat wakker. Eefje kwam het ontbijt om 7.30 uur brengen en ik had mijn haar nog in "bedstand". We hadden een leuk gesprek. Eefje wil er na 42 jaar onderwijs mee stoppen want het is volgens haar "mooi geweest". Zij en haar man hebben een pandje in Workum gekocht voor de verhuur en zijn dit nu aan het opknappen. Ook zijn ze bij hun zoon in Amsterdam aan het verbouwen. Kortom geen tijd meer om te werken.

Ik gaf haar een kaartje van mijn B&B voor als ze van de zomer een rondje IJsselmeer willen gaan fietsen. Volgens Eefje stromen de boekingen nu weer binnen na 2 maanden stilte. Normaal gesproken is het rond deze tijd megadruk in Workum en Hindeloopen en is alles ver van te voren volgeboekt. Wat dat betreft een voordeel van Corona, veel ruimte overal.

Het was vandaag uitstekend wandelweer. Ik vertrok pas laat met de trein naar Sneek om de 20km naar Akkrum te volbrengen. In Sneek waren alle winkels nog dicht dus weinig te beleven. Verder een lange rechte weg met net als gister links weilanden met boerderijen en rechts natuurgebieden met broedende vogels en Friese meren. Vandaag geen leuke dorpjes en gelukkig geen lange dag want ik was moe.

In Akkrum had ik de trein van 14.45 met een tussenstop in Leeuwarden. Daar ben ik uitgestapt om bij Bever Sport een grotere dagrugzak aan te schaffen. Want in Coronatijd moet je zowel je lunch als je koffie, 2 liter water, zonnebrand en je regenkleding mee kunnen nemen.

Morgenochtend vroeg vertrek ik naar mn volgende onderkomen in Beetsterzwaag. Daar wacht mn wandelmaatje Ans me op voor deel 2 van deze wandel 6 daagse!

  • 25 Mei 2020 - 21:33

    Ans:

    Wat een perfect wandelweer, zeker voor Friesland. Mooi verslag. Groene route en goed te zien op je foto's.
    Leuk dat je bij "collega's" logeert. Dan deel je de vele ervaringen.
    Hier staat me tas al klaar en heb er zin in. Wekker op vroeg en zie je morgen. Groeten Ans.

  • 25 Mei 2020 - 22:31

    Ben:

    Veel plezier morgen samen, Petra en Ans! Dat wordt weer genieten. Gr. Ben

  • 25 Mei 2020 - 23:21

    Anka:

    Hoi Petra, ik dacht dat je in Akkrum zou overnachten, vandaar mijn tip voor de afhaal Italiaan.
    Als ik je verslag lees baal ik als n stekker dat we nu niet in Friesland kunnen zijn door die vreselijk strenge corona maatregelen in Frankrijk. Ik ben die mondkapjes al zoooo zat.
    Fijne wandeldag morgen. De kant die je morgen op gaat ken ik niet zo. Meer bosachtig en wij zijn van de watersport.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Akkrum

Groot-Frieslandpad

Friesland bestond ooit uit zeven zeelanden. Dat gegeven inspireerde routemakers tot het uitstippelen van het Groot-Frieslandpad: van de Noordzeekust tot over de Duitse grens.

Het Groot-Frieslandpad (LAW14) doorkruist Noord-Holland, Friesland, Drenthe en Groningen tot aan OstFriesland. Met dit bijzondere pad keert de wandelaar terug in de tijd, toen de Zuiderzee nog niet bestond en Friesland en Noord-Holland één geheel vormden. De streek West-Friesland lag destijds écht in het westen van Friesland.

De 362 km lange route loopt van Bergen aan Zee naar Leer door een weids landschap met statige boerderijen, langgerekte dorpen en slingerende dijken. De route begint in Bergen aan Zee en gaat dan dwars door West-Friesland via Medemblik naar Enkhuizen. Daar steekt de wandelaar het IJsselmeer over en struint verder, van Stavoren naar Sneek.

De route vervolgt haar weg door fraaie esdorpen in de Kop van Drenthe en het verrassende Westerwolde om te eindigen in het Duitse Leer. Tijdens het wandelen van het Groot-Frieslandpad komen zowel de verschillen als de overeenkomsten tussen West-Friesland en Friesland voorbij. Zo zijn aan beide zijden van het IJsselmeer gezellige Zuiderzeestadjes te vinden, evenals terpen, dijken, weilanden en boerderijen. Maar de bollenteelt, de velden met geurende kool en niet te vergeten Kasteel Radboud - de enig overgebleven burcht van graaf Floris V - zijn typisch West-Fries.

Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2020

Dag 17 en 18, Oudkarspel-Bergen aan Zee, 40 km

15 September 2020

Dag 14. Papenburg-Leer, 23 km

13 September 2020

Dag 13. Bellingwolde-Papenburg, 26 km

12 September 2020

Dag 12. Oude Pekela-Bellingwolde, 30 km

11 September 2020

Dag 11. Veendam-Oude Pekela, 21 km.
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 104131

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: