Dag 2. Workum-Sneek, 30 km - Reisverslag uit Sneek, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 2. Workum-Sneek, 30 km - Reisverslag uit Sneek, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Dag 2. Workum-Sneek, 30 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

24 Mei 2020 | Nederland, Sneek

Vanmorgen ging ik om 20.30 uur op pad voor de lange wandeling naar Sneek. Het zou een beetje kunnen gaan regenen dus ik trok de knalgele regenjas van het merk Kjelvik aan die ik gister in Hindeloopen had gekocht. 100% waterdicht zo werd me verzekerd. Het is me nog nooit gelukt om zo'n jas te vinden dus ik was benieuwd.

Er stond een straffe wind maar ik had nog steeds de wind in de rug. Het regende flink en ik liep door open landschappen met statige boerderijen en langs natuurgebieden met Friese meren. Verder door dorpjes met namen als Greonterp, Blauwhuis, Westhem, Abbega en Pikesyl. Overal mooie kerken, schattige huisjes en bijna geen mens op straat.
Friesland is eigenlijk een groot openlucht museum waar natuur en ruimte voorrang hebben gekregen boven economisch belang. Hier geen verrommeling van het landschap zoals bij ons in West Friesland.

In IJlst aangekomen regende het hard en er was zowaar een treinstation. Ik ging schuilen in een wachthokje en raakte aan de praat met een leuk echtpaar, mijn eerste gesprek van vandaag. Ik twijfelde of ik de trein naar Workum al zou nemen: scheelde 6 km. En 2 uur. Maar dan zou ik al om 15.30 uur thuis zijn..

Gelukkig klaarde het op en via een schelpenpad langs het water heb ik het hele traject tot aan Sneek volbracht. Het was al met al een natte en koude dag met minder sfeer dan gister. In Coronatijd is er zelfs op zondag nergens wat te krijgen en je kunt buiten niet zitten want alles is nat. In de dorpen kun je ook nergens je behoefte doen. Alle toiletgebouwen zijn gesloten. Of dat nou zo bevorderlijk is voor de hygiëne? In de trein terug naar Workum zat geen mens en het toilet was potdicht.

Op de terugweg meteen maar Chinees afgehaald en met ruim 30 km op de teller was ik om 17.30 uur weer in mn garage. Ik betwijfel of de gele jas langdurig regen tegenhoudt maar t is wel een kekke jas. Alleen niet zo handig als je ergens ongezien langs de weg te wilt gaan plassen.
Morgen weer met de trein naar Sneek en dan 20 km naar Akkrum.


--
Verstuurd via de myMail-app voor Android

  • 24 Mei 2020 - 19:35

    T.Rademaker:

    Dag Petra, je hebt het weer gefikst deze wat regenachtige dag, en met een regenjas die perfect z8jn dienst heeft bewezen.Leuke foto's, ja friesland is echt wel anders als West-Friesland, maar goed je hebt genoten..
    Gr Trudy.

  • 24 Mei 2020 - 20:58

    Ans:

    Stoere dag vandaag, grijs en donker, maar door je zonnige jas toch fleurig. Ja, door Corona alles dicht, dat vraagt om een bosje...... Heb je al onverstaanbare Friezen gesproken? Mooi taaltje!
    Morgen monday monday...... de paden op de lanen in!
    Groetjes uit ook een regenachtig Blokker.

  • 24 Mei 2020 - 21:33

    Tinie Voortman:

    Volgens de voorspellingen wordt het een prima week qua weer. Geniet ervan. 22 juni gaan wij ook naar Friesland, Rijs in Gaasterland. Wij zullen daar ook wandelen, maar meestal zal de fiets favoriet zijn. In de avond bridgen wij daar.
    Groetjes, Gé en Tinie

  • 24 Mei 2020 - 21:50

    Ada:

    Leuk om over je Friese belevenissen te lezen. Toevallig heb ik jaren geleden in de winter of herfst dat stuk bij Sneek gelopen. Ik heb gisteren gele gympen gekocht! Friesland is prachtig vooral nu met het fluitenkruid. Mooie foto's!

  • 25 Mei 2020 - 08:17

    Anka:

    Hoi Petra,
    je bent vlak langs de camping gelopen waar wij normaal zijn om deze tijd. zooooo jammer door die Corona.
    Je verslagjes zijn een feest van herkenning, alle dorpjes/stadjes die je opnoemt ken ik heel goed, veelal van fietstochten. Greonterp was het dorpje waar Gerard Reve zijn laatste jaren doorbracht. Ik weet niet of je tijd hebt gehad om de verhalen te lezen die o.a. in Blauwhus en Greonterp op stenen borden staan om te zien welke betekenis die plaats voor Gerard had.
    Vandaag naar Akkrum. Énig plaatsje, met best wat horeca, maar ja die is niet open natuurlijk. Ook een snackbaar, die mogen wel open in Nederland, dacht ik. Oh ja en een Italiaan (voor afhaal), maar op maandag......?
    Veel plezier vandaag. Hopelijk met mooier weer. Hier is het al prachtig en het komt volgens mij jullie kant op.
    Lieve groeten
    Anka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Sneek

Groot-Frieslandpad

Friesland bestond ooit uit zeven zeelanden. Dat gegeven inspireerde routemakers tot het uitstippelen van het Groot-Frieslandpad: van de Noordzeekust tot over de Duitse grens.

Het Groot-Frieslandpad (LAW14) doorkruist Noord-Holland, Friesland, Drenthe en Groningen tot aan OstFriesland. Met dit bijzondere pad keert de wandelaar terug in de tijd, toen de Zuiderzee nog niet bestond en Friesland en Noord-Holland één geheel vormden. De streek West-Friesland lag destijds écht in het westen van Friesland.

De 362 km lange route loopt van Bergen aan Zee naar Leer door een weids landschap met statige boerderijen, langgerekte dorpen en slingerende dijken. De route begint in Bergen aan Zee en gaat dan dwars door West-Friesland via Medemblik naar Enkhuizen. Daar steekt de wandelaar het IJsselmeer over en struint verder, van Stavoren naar Sneek.

De route vervolgt haar weg door fraaie esdorpen in de Kop van Drenthe en het verrassende Westerwolde om te eindigen in het Duitse Leer. Tijdens het wandelen van het Groot-Frieslandpad komen zowel de verschillen als de overeenkomsten tussen West-Friesland en Friesland voorbij. Zo zijn aan beide zijden van het IJsselmeer gezellige Zuiderzeestadjes te vinden, evenals terpen, dijken, weilanden en boerderijen. Maar de bollenteelt, de velden met geurende kool en niet te vergeten Kasteel Radboud - de enig overgebleven burcht van graaf Floris V - zijn typisch West-Fries.

Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2020

Dag 17 en 18, Oudkarspel-Bergen aan Zee, 40 km

15 September 2020

Dag 14. Papenburg-Leer, 23 km

13 September 2020

Dag 13. Bellingwolde-Papenburg, 26 km

12 September 2020

Dag 12. Oude Pekela-Bellingwolde, 30 km

11 September 2020

Dag 11. Veendam-Oude Pekela, 21 km.
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 104065

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: