Dag 33, van Fiurenzola naar Fidenza, 24 km - Reisverslag uit Fidenza, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 33, van Fiurenzola naar Fidenza, 24 km - Reisverslag uit Fidenza, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 33, van Fiurenzola naar Fidenza, 24 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

07 Mei 2024 | Italië, Fidenza

Vanacht was er een snurker, was het Kay of was het Clement? Misschien was ik het zelf wel.. Om 6.30 uur stond ik op en na een ontbijt in een bar van koffie met een croissant ging ik om 7.30 uur op pad. Het regende pijpenstelen en de eerste 6 km naar Chiaravalle stapte ik snel door. Vlak voor dit dorp met de Abdij kwam ik een Italiaan op sandalen en in wandelkleding tegen. "Waar ga je naartoe"? Vroeg hij. "Naar Fidenza", zei ik. "Daar is geen enkele slaapplaats meer, daarom blijf ik hier". Het was nog geen 10.00 uur, ik moest er niet aan denken om in die plaats de rest van de dag te moeten doorbrengen... Maar misschien had ik het wel niet goed verstaan.

Ik dronk koffie in een luidruchtige bar en begon met het bellen voor een slaapplaats. In Fidenza zijn meer dan 5 hotels dus dat moest lukken. Maar helaas, alles in de omgeving was volgeboekt. Er was een evenement gaande, een soort van 'Food Festival', de Italianen zijn natuurlijk gek op eten en het duurt tot vrijdag. Ik kreeg het nu toch wel een beetje benauwd. Omdat ik de controle wil loslaten bekijk ik per dag waar ik heen wil, maar dat kan soms dus lastig worden. Ik raakte zelfs bijna in paniek. Uitwijken naar Parma was geen optie. Van teruggaan naar dat vreselijke Piacenza was al helemaal geen sprake. Ik besloot Francesco van de herberg in Fiurenzola te bellen, of ik nog een nacht kon blijven. En dat kon. Maar dan moest ik dus wel met de trein weer terug.

Na een kort bezoek aan de Abdij werd de regen wat minder en volgde een wandeling ongeveer gelijk aan die van gister. Over smalle asfaltwegen langs graanvelden met grote graanschuren en boerenplaatsen. Niet spectaculair, wel rustig. En vooral vlak. Toch zijn ook de autowegen soms een uitdaging. De meesten houden wel rekening met wandelaars, maar sommige auto's rijden zo ontzettend hard, en dan in die bochten.. ik heb al eens met mn rug tegen de vangrail aan gestaan.

Na 8 km kwam ik aan in Castione Marchesi. Er was gelukkig een bar, een hele rustige dit keer en ik nam een lange pauze met koffie en een ciabatta gezond. Omdat ik gister pas zo laat klaar was waren mijn voeten toch niet genoeg hersteld. Net toen ik weg wilde gaan kwamen Said en Katharina binnen. Ik vroeg hen waar of zij logeerden. Said had de Toerist Informatie in Fidenza gebeld en een hostel gevonden, voor 20 euro p.p. Ik heb dit hostel ook meteen gebeld en kon terecht! Maar wel op een slaapzaal... ik hoefde nu in ieder geval niet heen en weer te treinen. Natuurlijk heb ik Francesco weer afgebeld. Daar slapen nu hoogstwaarschijnlijk Ton en de twee Britten.

De regen was opgehouden en het werd zelfs warm. Na nog eens 8 km kwam ik aan in Fidenza. De binnenkomst in dit stadje is heel anders als die in Piacenza. Het is mooi en netjes en ruim. Bij de kerk moest ik zijn en er vóór kwam ik Clement tegen. Hij liep nog 11 km verder om de dag van morgen wat in te korten (34 km). En hij vindt 22 km te weinig..

Het hostel voor pelgrims bevindt zich tegenover de kerk. In mijn boekje stond dat het was gesloten, maar na 4 jaar is het pas weer geopend. Ik was er even na 15.00 uur en toch weer met 24 km op de teller. Pietro, de host, sprak heel goed Engels en het is een geweldige slaapplek. Nieuw, netjes, en er is helemaal geen slaapzaal, de kamers zijn voor drie personen. En we zijn maar met z'n drietjes. En liggen dus ook gedrieën op een kamer. Dit is veel beter dan een hotel, en dat voor die prijs.. We hebben overigens wel geluk, want gister en morgen zit het hostel volgeboekt. Pietro vertelde dat Piacenza inderdaad een vreselijke stad is, maar dat dit helaas wel de kant is waar het in Italië naartoe gaat. De verloedering neemt over het algemeen toe.

Voor morgen staan er dus 34 km op het programma. Vanwege het festival zijn er alleen de pelgrimsherbergen beschikbaar. Pietro heeft voor ons gebeld en we kunnen terecht in Fornovo di Taro. Bij de Toerist Informatie haalde ik een stempel en heb meteen de bustijden opgevraagd vanaf Medesano, 10 km vóór Fornovo.. ik krijg 3 kansen. 34 km ga ik echt niet redden, het zullen er ook ongetwijfeld 40 worden. En we gaan weer klimmen...

Zo was het toch weer een enerverende dag!


  • 07 Mei 2024 - 21:38

    Annemarieke Uijtendaal :

    Ik blijf het allemaal dapper vinden, Petra! Leuk om je verhalen te lezen. Zo wandelen we een beetje met je mee :).


  • 07 Mei 2024 - 21:52

    Jan:

    Hoi Petra, je maakt wat mee op zo’n pelgrimsreis en ik bewonder je aanpassingsvermogen! Vrienden van ons zijn ook op weg naar Rome, maar dan per fiets (E-bike) en hun reisverhaal wordt via Polarsteps gedeeld. Ook boeiend maar minder ontberingen :-). Dan is er nog de Giro d’Italia- ook weer anders - en tenslotte trekken mijn schoonzus en zwager met de camper door Noord Italie (ook Polarsteps verslagen).

    Sterkte met de komende etappes, we blijven je volgen!

    Neef Jan


  • 07 Mei 2024 - 21:55

    Ada:

    Ik zit een beetje naar de eerste voorronde van het Songfestival te kijken. Ik denk dat 34 km lopen minder vermoeiend is!

    Veel sterkte morgen! Je bent een overwinnaar!!!


  • 07 Mei 2024 - 22:02

    Anka:

    Wat fijn die goeie slaapplek en wat goed dat je de bustijden weet. Je hebt gelijk, in de meeste van jouw verslagen worden het meer kilometers. Veel te veel 34 plus extra.

    Fijne wandeling morgen

    Ciao


  • 07 Mei 2024 - 22:02

    Agaath:

    Het zit je allemaal niet mee maar je weet er elke dag een leuk verhaal van te maken..’s Avonds kijk ik geregeld op mijn I-pad of ik je belevenissen van de dag al kan lezen.

    Voor morgen wens ik je een droge dag.

    Hou vol!

    groetjes,Agaath


  • 07 Mei 2024 - 22:17

    Carla:

    Op naar morgen!


  • 07 Mei 2024 - 22:26

    Ans:

    En morgen weer fris en fruitig de lanen op, de paden in!

    We volgen je op de voet!


  • 07 Mei 2024 - 22:55

    Carina:

    Jeetje, wat een dag! En wat een stress in het begin. Gelukkig kwam je door Said en Katharina bij Pietro. En dankzij Pietro heb je morgen ook alvast een slaap plek. Loopt toch een stuk rustiger. Hoop dat de bussen rijden. Succes met je voeten én geniet van deze geweldige slaapplek! Weltrust

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Fidenza

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

19 Mei 2024

Dag 45, van Altopascio naar San Miniato, 30 km

18 Mei 2024

Dag 44, van Lucca naar Altopascio, 24 km

17 Mei 2024

Dah 43, van Camaione naar Lucca, 30 km

16 Mei 2024

Dag 42, van Motignoso naar Camaione, 26 km

15 Mei 2024

Dag 41, van Sarzana naar Montignoso, 25 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 28
Totaal aantal bezoekers 104857

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: