Dag 29, van Pavia naar Santa Cristina, 22 km - Reisverslag uit Santa Cristina e Bissone, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 29, van Pavia naar Santa Cristina, 22 km - Reisverslag uit Santa Cristina e Bissone, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 29, van Pavia naar Santa Cristina, 22 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

03 Mei 2024 | Italië, Santa Cristina e Bissone

Vanmorgen werden we wakker met mooi weer! En dat blijft voorlopig ook zo, aldus de voorspellingen.

Na het (sobere) ontbijt gingen we eerst Pavia bezichtigen. Er is een Dom, er zijn drie Basilieken en vele kerken. Ik las dat er zich 441 religieuze instituten bevinden in Pavia. Rome heeft geloof ik zelfs 900 kerken. In Italië worden geen kerken gesloten zoals in Nederland.. ook al hebben we dezelfde baas.

Er waren veel bedelaars in het centrum. Veel goed geklede, donker getinte mannen die met een pet in hun hand om geld bedelden. Op elke straathoek stond er wel één. Alsof een vriendengroep geld bij elkaar probeerde te vergaren voor hun vakantie. Dan kan ik er ook wel gaan staan met m'n rugzak...

De Dom is ronduit prachtig, overal zijn hoekjes en altaartjes, en je kunt er zelfs te biecht!

Na een paar uur en 5 km waren we wel een beetje "kerken moe", en begonnen toch maar aan de wandeling van nog eens 28 km.. in de plaats Belgioiose zou een trein gaan.

Het was warm en het duurde lang voordat we de stad eindelijk uit waren. Daarna volgde een lange, saaie wandeling langs de autoweg en door lelijke dorpen met blaffende honden. Afzien!

Gelukkig veranderde het pad en kwamen we door mooiere dorpjes als Santa Margerita en we zagen in de verte de Appenijnen al liggen. Eigenlijk loopt Carina precies de hele Po-Vlakte met me mee, het meest vlakke stuk, maar niet het mooiste.

Om 15.30 uur kwamen we aan in Belgioiose en het was nog 11 km naar Santa Cristina. Nog 2,5 uur lopen en we hadden er al 22 km op zitten, dus kozen we voor een treinrit van 10 minuten. Maar de trein was net weg. Gelukkig waren er terrassen in het centrumpje, zelfs een kasteel. Het station zag er zoals gewoonlijk aftands en verlaten uit, kaartjes kun je er niet kopen dus het was voor ons weer gratis. Toen de trein eindelijk kwam klonk er gerinkel als van een oude telefoon. Maar hij reed en om 17.00 uur arriveerden we bij het parochiehuis van Santa Cristina.

Broeder Antonio was niet echt spraakzaam en voor de deur staat er letterlijk een kermis. We zijn met z'n zevenen, Said en Katrina, Clement, Ton, Carina en ik. Ook is er nog een Australische dame, Kay, maar die zoekt duidelijk geen toenadering. Ze leest de hele avond in bed.

Ton heeft 32 km gelopen en was helemaal kapot. Gelukkig zijn er meerdere slaapkamers, zodat Carina en ik samen op een kamer kunnen liggen. Maar er is slechts één badkamer met daarin het toilet. Er is hier plek voor 20 mensen, ik moet er toch niet aan denken om hier in het hoogseizoen te zijn! Met z'n allen vechten om een stopcontact. Maar goed, het kost dan ook maar 10 euro, zonder diner of ontbijt

We gingen met z'n zessen eten bij de pizzeria, erg gezellig. Bij thuiskomst lijkt het geluid van de kermis nog luider en onze bedden trillen op en neer. Een ware uitdaging om in slaap te komen.

Morgen ben ik op de helft! En 20 km tot Corte Sante Andrea.


  • 03 Mei 2024 - 22:21

    Carla:

    Gezellig ik heb je verslag ff voorgelezen, aan mijn broer en schoonzus, genieten weer!

    Groetjes


  • 03 Mei 2024 - 22:37

    Ans :

    Leuk dat er meer pelgrims opweg zijn, gedeelde smart.......is halve smart.

    Fijn dat het beter weer wordt, is zoveel leuker, en je welverdiende biertje smaakt nog lekkerder!


  • 03 Mei 2024 - 22:51

    Anka:

    Nou, dat was n betere dag dan gisteren [e-1f600]. Leuk hoor dat je weer met n paar andere pelgrims oploopt of samenkomt.


  • 04 Mei 2024 - 08:40

    Agaath:

    Gelukkig mooi weer, dan ziet alles er gezelliger uit. Ook leuk om meer pelgrims te ontmoeten.

    Wandel ze vandaag. Wij gaan vanavond hier “ herdenken”, 4 mei.

    groetjes,

    Agaath


  • 04 Mei 2024 - 08:51

    Ada:

    Wat geweldig dat in Italië gewoon alle kerken open blijven! Katholiek land! In Nederland altijd weer die koopmansmentaliteit waar geloof en erfgoed tegen moet knokken!

    Maar ik heb weer genoten van je verslag en Pavia lijkt me heel mooi en dan die lekkere oude treintjes!


  • 04 Mei 2024 - 08:55

    Margriet :

    Alweer op de helft Petra.

    Enerzijds gaat de tijd heel vlug.

    Anderzijds heb je al veel beleefd


  • 06 Mei 2024 - 10:46

    Carla:

    succes Petra, leuk je verslag te lezen en de mooie foto’s


  • 06 Mei 2024 - 13:12

    Gerard Bit:

    Als ik al die verhalen zo lees, denk ik niet dat jij een hond neemt.

    Die bedelaars, het kan best zijn dat dit een goed geregeld geheel is en dat de bedelaars slachtoffer zijn van uitbuiting.

    Je bent alweer op de helft. Gaat snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Santa Cristina e Bissone

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.

Recente Reisverslagen:

17 Mei 2024

Dah 43, van Camaione naar Lucca, 30 km

16 Mei 2024

Dag 42, van Motignoso naar Camaione, 26 km

15 Mei 2024

Dag 41, van Sarzana naar Montignoso, 25 km

14 Mei 2024

Dag 40, van Aulla naar Sarzana, 21 km

13 Mei 2024

Dag 39, van Pontremoni naar Aulla, 25 km
VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 104648

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: