Groot-Frieslandpad - Reisverslag uit Workum, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Groot-Frieslandpad - Reisverslag uit Workum, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Groot-Frieslandpad

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

09 Mei 2020 | Nederland, Workum

Het is een tijdje stil geweest rondom mijn wandeltochten. Ik zou van 16 mei-3 juni van Florence naar Assisi gaan lopen. Deze reis gaat door de coronacrisis natuurlijk niet door, ook al wordt de lockdown in Italie mondjesmaat opgeheven.

In de tussentijd heb ik niet stilgezeten. Sinds onze lockdown vanaf 15 maart (mijn vaders sterfdag) is het eigenlijk alleen maar mooi weer geweest dus heb ik volop in de buurt gewandeld. Soms alleen, maar meestal met Ans Zonneveld, die haar Camino in Spanje ook in het water zag vallen. Zo waren er wandelingen rondom Schardam, de Rijp, Purmerend en Wognum. Het weer was prachtig, West-Friesland is prachtig en we hebben er volop van genoten.

Toch kriebelde het en ik heb een alternatief voor Italie gevonden, het Groot-Frieslandpad.

Het Groot-Frieslandpad (LAW14) doorkruist Noord-Holland, Friesland, Drenthe en Groningen tot aan OstFriesland. Met dit bijzondere pad keert de wandelaar terug in de tijd, toen de Zuiderzee nog niet bestond en Friesland en Noord-Holland één geheel vormden. De streek West-Friesland lag destijds écht in het westen van Friesland. De 362 km lange route loopt van Bergen aan Zee naar Leer in Duitsland.

Mijn vakantie in mei heb ik iets kunnen inkorten en vanaf zaterdag 23 tot donderdag 28 mei wil ik proberen om van Stavoren tot aan het plaatsje Een te komen, zo'n 130 km wandelen. Het wordt dit keer dus wel een iets andere invulling en het was een heel gepuzzel om toch 6 dagen aaneengesloten te kunnen gaan lopen. De redelijk goedkope variant om bij "Vrienden op de Fiets" te overnachten is vanwege de Coronacrisis helaas niet mogelijk. Deze adressen houden hun deuren voorlopig dicht, ook al wordt het hier en daar wel toegestaan.

Ik reis met de auto naar Workum en logeer daar drie nachten in een B&B. Van daaruit kan ik drie etappes gaan wandelen want het openbaar vervoer is er goed geregeld en ik kan iedere keer met de trein naar Workum terugreizen. De vierde dag heb ik een hotel geboekt in Oosterloo en de vijfde nacht heb ik in Wijnjewoude toch een adres gevonden bij "Vrienden op de Fiets", bij een kunstenares met een "niet opgeruimd" atelier waar ik kan vertoeven. Vanaf Akkrum naar Een kan ik dan twee dagen aaneengesloten lopen met een rugzak(je) op. Het openbaar vervoer is daar niet zo goed geregeld maar mijn verre nicht Trudy, die toevallig vlak langs het pad woont in Oosterwolde, wil mij die laatste dag weer terugbrengen naar Akkrum.

Als alles goed blijft gaan wil ik in september de laatste 140 km gaan lopen naar Leer in Duitsland, waar toevallig ook een Caminovriendin woont die ik 3 jaar geleden in Portugal heb leren kennen (Ina). De eerste 70 km vanaf Bergen aan Zee tot aan Enkhuizen komen dan een andere keer nog wel eens, maar eigenlijk ken ik West-Friesland al dus het is geen must.

Op zaterdag 23 mei: It Giet Oan!

  • 09 Mei 2020 - 22:57

    Ans:

    It Giet Oan.......

    Mooi bedacht om dit Groot Frieslandpad te wandelen. Het is heel anders dan Italie maar het heeft wel een bijzondere overeenkomst.....
    Je verstaat ze beide niet!
    Hier een hele belangrijke zin:
    Kunne jo my fertellen wêr t huske is?
    Leuk om je te kunnen volgen, stap voor stap......
    We wensen je een goede weg, ofwel.....
    Op it goede spoar!

    Veel plezier en maak onvergetelijke ontmoetingen.

  • 10 Mei 2020 - 09:22

    Anka:

    Wat leuk Petra! Jammer dat wij nou net niet naar Friesland mogen reizen. Normaal gesproken zijn wij er altijd in mei, maar daar heeft de Franse regering dit keer een stokje voor gestoken. Had leuk geweest als wij elkaar hadden kunnen ontmoeten.
    We gaan je in ieder geval weer volgen, zijn we toch nog een beetje in Friesland.
    Lieve groeten,
    Anka en Ron

  • 10 Mei 2020 - 11:01

    Ben:

    Hoi Petra, iets minder ver maar niet minder interessant. Wij wensen jou weer een heel mooie 'mini Camino' in ons eigen mooie Nederland. Succes.
    Elly en Ben

  • 11 Mei 2020 - 22:34

    Joke:

    Tout les matins nous prenons le chemin
    Tout les matins nous allons plus loin
    Jour apres jour la route nous appelle
    C'est la voie de compestelle
    Ultrea, ultrea y sosua
    Deus adventum nos

  • 13 Mei 2020 - 15:26

    Jacolien:

    Leuk Petra, een mooi alternatief voor je wandeltocht in Italië! Nederland is ook prachtig en dit is vast een interessante route.

    Wandel ze & tot ziens, Jacolien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Workum

Groot-Frieslandpad

Friesland bestond ooit uit zeven zeelanden. Dat gegeven inspireerde routemakers tot het uitstippelen van het Groot-Frieslandpad: van de Noordzeekust tot over de Duitse grens.

Het Groot-Frieslandpad (LAW14) doorkruist Noord-Holland, Friesland, Drenthe en Groningen tot aan OstFriesland. Met dit bijzondere pad keert de wandelaar terug in de tijd, toen de Zuiderzee nog niet bestond en Friesland en Noord-Holland één geheel vormden. De streek West-Friesland lag destijds écht in het westen van Friesland.

De 362 km lange route loopt van Bergen aan Zee naar Leer door een weids landschap met statige boerderijen, langgerekte dorpen en slingerende dijken. De route begint in Bergen aan Zee en gaat dan dwars door West-Friesland via Medemblik naar Enkhuizen. Daar steekt de wandelaar het IJsselmeer over en struint verder, van Stavoren naar Sneek.

De route vervolgt haar weg door fraaie esdorpen in de Kop van Drenthe en het verrassende Westerwolde om te eindigen in het Duitse Leer. Tijdens het wandelen van het Groot-Frieslandpad komen zowel de verschillen als de overeenkomsten tussen West-Friesland en Friesland voorbij. Zo zijn aan beide zijden van het IJsselmeer gezellige Zuiderzeestadjes te vinden, evenals terpen, dijken, weilanden en boerderijen. Maar de bollenteelt, de velden met geurende kool en niet te vergeten Kasteel Radboud - de enig overgebleven burcht van graaf Floris V - zijn typisch West-Fries.

Recente Reisverslagen:

26 Oktober 2020

Dag 17 en 18, Oudkarspel-Bergen aan Zee, 40 km

15 September 2020

Dag 14. Papenburg-Leer, 23 km

13 September 2020

Dag 13. Bellingwolde-Papenburg, 26 km

12 September 2020

Dag 12. Oude Pekela-Bellingwolde, 30 km

11 September 2020

Dag 11. Veendam-Oude Pekela, 21 km.
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 104110

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: