Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km - Reisverslag uit Mortara, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km - Reisverslag uit Mortara, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 26, van Robbio naar Mortara, 19 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

30 April 2024 | Italië, Mortara

Gelukkig is de storing bij de website van waarbenjij.nu opgelost. Ik hoop dat dit de laatste keer was dat jullie werden gespammed met mail!

Vanmorgen dus terug naar Robbio met de trein. Een moderne dit keer, net als onze sprinters.

We bezochten de Santo Stefano kerk en prompt kwam de pastoor binnen om te vragen of we een stempel wilden. Er zijn wel drie kerken in Robbio en er is een abdij, helaas hermetisch afgesloten. We deden het rustig aan en bekeken Robbio op ons gemak. Er was markt en we dronken koffie tegenover een hele oude kerk uit de 7e eeuw, San Pietro. We werden nota bene opgehaald van het terras om binnen in de kerk naar de fresco's te komen te kijken, samen met nog twee wandelaars. Ze zijn allemaal zo ontzettend aardig hier!

Pas rond 10.30 uur begonnen we aan de wandeling langs, alweer, de rijstvelden. Het was broeierig warm en de rugzakken voelden loodzwaar.

Halverwege in de plaats Nicorvo dronken we weer koffie en aten we de zware dingen als bananen en joghurt op. Er was ook hier een kerk waar je een stempel kon halen, de vierde kerk van vandaag die we van binnen zagen. De kaarsen gaan overal electrisch dus die negeerden we maar.

De eindbestemming van vandaag, Mortara, is groot en de Abdij "Saint Albino" ligt helemaal aan het einde van de route. Onderweg kochten we een Italiaans ijsje. Pas om 15.30 uur kwamen we aan bij de Abdij en een kloeke dame met een rokersstem deed de deur open. Een grote slaapzaal doemde voor ons op, maar dat wisten we. Ze lachte ons uit toen we om kussenslopen en handdoeken vroegen, maar we kregen ze. Het is hier behelpen, maar gelukkig heeft Carina ervaring door het regelmatig kamperen.

Said en Katrina logeren hier ook, ze zijn meerdere keren verkeerd gelopen en komen vandaag wel aan de 30 km. Ook is er een jonge Fransman gearriveerd, Clement. Hij is advocaat in Parijs maar lijkt nu eerder een rocker met z'n lange haar. Om 19.00 uur was het diner met als voorgerecht pasta gevuld met artisjokken uit de streek. Daarna kreeg ik een omelet en de rest vlees, en er was sla en fruit. En wijn! Toen we afrekenden was het slechts 25 euro p.p voor alles. En ook bij de Abdij hoort een kerk, de vijfde kerk van vandaag.

Morgenochtend 7.30 uur ontbijt en om 8.00 uur moeten we wegwezen. Voor morgen is 100% regen voorspeld. Naar Garlasco is het (officieel) 21 km. Maar de zogenaamde 14 km van vandaag waren er ook 19...

• 30 April 2024 - 20:21

Carla:

Is vast gezellig met Carina erbij!

• 30 April 2024 - 20:53

Anka:

Leuk verslag weer. Ja, Italianen zijn echt veel vriendelijker dan Fransen, en die prijzen voor het eten, magnifico[e-1f929]. Weersvoorspelling komt toch nooit uit, dus, wie weet schijnt de zon.

Ciao

Anka

• 30 April 2024 - 21:07

Agaath:

Gelukkig kwam je verhaal weer gewoon op de mail.

Fijn dat jullie gezellige mensen treffen. Bij het weerbericht hoorden we dat het in Noord-Italië morgen flink kan gaan regenen. Maar dat is vast een stuk ten noorden van jullie wandelroute!

Veel plezier samen morgen.

Groeten voor beiden.

Agaath

• 30 April 2024 - 21:38

Sandra:

Mooi verhaal weer. Wel wat veel kerken Maarja je bent in Italië hè… sterkte met die 100% regen morgen!!!

• 30 April 2024 - 22:20

Ans:

Als echte pelgrims worden jullie verwend, heerlijk om te lezen. En op een goed glas wijn slaap je vast goed in de Abdij.

• 01 Mei 2024 - 10:00

Ellen:

Ik vind het allemaal erg stoer van je Petra. Veel plezier en succes met je wandeltocht. Liefs en groetjes

Verslag uit: Italië, Mortara

In 60 dagen naar Rome

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.