Dah 43, van Camaione naar Lucca, 30 km - Reisverslag uit Lucca, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dah 43, van Camaione naar Lucca, 30 km - Reisverslag uit Lucca, Italië van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dah 43, van Camaione naar Lucca, 30 km

17 Mei 2024 | Italië, Lucca

Ik was gisteravond de enige 'peregrina' in het hostel, voor de rest waren het mannen. Danielo had voor alle boodschappen betaald en ik vroeg hem wat of ik kon bijdragen. Het antwoord was "niets, wen maar aan onze Italiaanse gastvrijheid'". Helaas snurkte hij later zo kneiterhard dat het leek alsof er een kanon werd afgeschoten. Gelukkig ging dat later beter, maar toen begon Michael. Op de een of andere manier kon ik er wel mee omgaan.

Vanmorgen om 6.00 uur waren ze allemaal al vertrokken. Ik vond 7.00 uur vroeg genoeg. Het was opnieuw prachtig weer, niet de voorspelde regen. Meteen in het begin was er een klim, daarna was de wandeling redelijk vlak over asfalt en door dorpjes. Onwillekeurig liep ik samen met twee Italiaanse mannen uit het hostel, de zeventigers Mario en Ildo. Zij gingen net zo langzaam als ik, en namen ook veel pauzes. In Piazzano dronken we gezamenlijk koffie en opnieuw werd ik getrakteerd. Helaas spraken zij alleen Italiaans, gesprekken waren niet te doen.

Later nam ik per ongeluk de fietsroute en liep enorm om, waardoor ik ze ben kwijtgeraakt. Het was daarna vooral heel veel asfalt. De autowegen zijn ook een uitdaging, steeds van links naar rechts manoeuvreren om zichtbaar te blijven in de bochten. Op een gegeven moment vloog er steeds een helikopter over me heen met een lange kabel met daaronder een soort ton. Ik weet niet wat er in zat, waarschijnlijk cement, maar ik was er van overtuigd dat die zwaaiende ton boven op me zou neerstorten. Dat dat zomaar mag in de bebouwde kom!

In de plaats Ponte st Pietro was er eindelijk een restaurant om wat te drinken. Daar heb ik me voorbereid op de laatste 6 km. Deze laatste km's mocht ik langs het water, weg van het asfalt, en eindelijk arriveerde ik bij de stadspoort 'Porte Saint Donato' en bij de stadsmuur van Lucca. Daarbinnen bevindt zich het oude stadscentrum, het is echt prachtig, maar enorm druk en toeristisch. Dertig kilometer op de teller, negen uur ben ik onderweg geweest. Toch was ik niet eens zo moe, het was dan ook perfect wandelweer met niet al te veel klims.

Het hostel dat Erica voor me had gereserveerd is donativo, maar het is wel behelpen met stapelbedden, en ik kan ook geen handdoek 'huren'. Behalve mijn persoon is er alleen de Australische Michael, een gezellige kletser. Hij is getrouwd met een man, die 12 jaar ouder is. Zelf is ie 58 jaar oud.

Rond 17.30 uur heb ik nog een kleine stadswandeling gemaakt, er is zoveel te zien, er zijn zo ontzettend veel kerken, en er is een Basiliek en een Dom. Alleen in Lucca moet je overal entree betalen als je naar binnen wilt.

Om 19.20 moest ik terug zijn in het hostel. Michael en ik kregen een rituele voetwassing (geen foto) en om 19.30 uur werd het diner opgediend door de vrijwilligers Marco en Robin. Beiden zeventigers en ook voormalige pelgrims. We aten opnieuw pasta met als bijgerecht wortels en hummus.

Michael snurtke nu zo hard dat ik toch maar om een eigen kamer heb gevraagd, er zijn tenslotte grenzen. Gelukkig kreeg ik dat voor elkaar...

Morgen 'slechts' 19 km naar Altopascio, voor die tijd wil ik nog een rondje langs de stadsmuur maken, deze is 4km lang.

• 17 Mei 2024 - 22:40

Agaath:

Wat kun je genieten in Lucca! Gelukkig dat je een andere kamer kon krijgen zonder snurker.

Ik hoop dat je morgen weer van het mooie landschap kunt genieten.

Nog even volhouden!

Groetjes, Agaath

• 17 Mei 2024 - 22:41

Ada :

Ja, Lucca is prachtig! Ik herinner me niet dat ik er in 2008 ook entree voor de kerken moest betalen! Tijden veranderen!!! Ik ben blij dat je verslag nog voor bedtijd kwam! Ik herinner me dat je in Lucca vier torens hebt, of drie waar een boom op groeit. Die torens kun je ook nog beklimmen...

• 17 Mei 2024 - 22:45

Piet En Gonnie:

......ennne Petra op die stadsmuur van Lucca hebben wij gefietst. Heel leuk

• 17 Mei 2024 - 23:12

Anka:

Weer n dag overgeslagen met reageren, maar deze keer lag dat aan de Franse provider, die ging er gisteravond uit en pas vandaag weer "aan", Vive la France.

Jammer van die snurkers, verder leuk die gastvrije Italianen.

Morgen n makkie. Veel plezier in Lucca

• 17 Mei 2024 - 23:55

Sandra :

Zijn er nergens oordopjes te koop?? Ik zou die harde snurkers serieus vermoorden!!! Echt niet te doen!! Word je zo vergevingsgezind van pelgrimeren??[e-1f609]

• 18 Mei 2024 - 08:40

Carla:

Zo te zien is de natuur er prachtig. Petje af 30 km is echt veel. Vandaag een mooie dag gewenst en stille slapers.....

Verslag uit: Italië, Lucca

Tien jaar terug, ter ere van mijn 50e verjaardag, ondernam ik een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, op zoek naar het graf van apostel Jacobus de Meerdere. Een wandeltocht van 77 dagen met een afstand van ongeveer 1700 km. Wat begon als een sportieve uitdaging veranderde al snel in een spirituele reis.

Onderweg ontdekte ik dat je weinig nodig hebt en dat iedereen gelijk is. Je bent nooit alleen, je blijkt sterker dan gedacht en je ontwikkelt een ongekend doorzettingsvermogen. Geduld wordt je metgezel en het dagelijkse ritme verandert. Je leeft simpel, dicht bij de natuur. Het is niet eng om in je eentje te wandelen en de beren op de weg verdwijnen vanzelf. Je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.

Met alleen het hoognodige in een rugzak begint het proces van ‘loslaten’ al thuis. Onderweg ontmoet je allerlei soorten pelgrims met hun eigen persoonlijke verhalen. Je slaapt op verschillende plekken, in herbergen of bij particulieren thuis en soms in een hotel. Ook al moet je ontzettend afzien, elke dag brengt een nieuw avontuur, wat pelgrimeren zo boeiend maakt. Het draait niet om het einddoel, maar om de reis zelf.

Daarom ben ik in 2015 gestart met jaarlijks een stukje ‘pelgrimeren’ vanaf Jacobiparochie in Friesland richting Rome. Naar het graf van apostel Petrus. Vorig jaar bereikte ik Reims in Noord-Frankrijk waar een oude route loopt, de ‘Via Francigena’ oftewel ‘De weg van de Franken’. Deze weg begint in het historische Canterbury en werd gebruikt door een bisschop in het jaar 990 om naar Rome te gaan.

Dit jaar, ter ere van mijn 60e verjaardag, wil ik de pelgrimstocht over de ‘Via Francigena’ naar Rome voltooien in slechts twee maanden, oftewel zestig dagen. Daarom start ik niet in Reims maar in het mooie Besançon. Ik loop dan vijf etappes door Frankrijk, tien door Zwitserland en vijfenveertig door Italië. Een reis door de Jura, de Zwitserse Alpen, de Povlakte, de Apennijnen en Toscane, met een totale afstand van ongeveer 1200 km.

Op 1 april begin ik aan dit avontuur en hoop begin juni weer thuis te zijn.