Dag 5 en 6, Rondom Ulm, 10 km, en de terugreis. - Reisverslag uit Oberdischingen, Duitsland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 5 en 6, Rondom Ulm, 10 km, en de terugreis. - Reisverslag uit Oberdischingen, Duitsland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 5 en 6, Rondom Ulm, 10 km, en de terugreis.

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

13 Oktober 2024 | Duitsland, Oberdischingen

Gistermorgen gingen we na het ontbijt met z'n allen met de bus en trein naar Ulm. Op het programma stonden een rondleiding door de Münster Ulm, met de hoogste kerktoren van de wereld, en daarna een rondleiding door de oude binnenstad. Onze gids heette Anna, een schat van een vrouw maar ze sprak erg zacht en met een zwaar dialect. Desalniettemin kreeg ik het één en ander mee, zoals dat de kerk zonder hulp van een bisschop of de kerk zelf, geheel met eigen geld van de burgers is gebouwd.

De oude binnenstad heeft me enorm verrast, het wordt ook wel 'Klein Venetië' genoemd. Zulke fraaie oude vakwerkhuizen had ik niet eerder gezien, en veel staan er langs het water. De atmosfeer in Ulm voelt erg goed, deze stad is zeker een aanrader. Na de rondleidingen gingen we eten in 'De drie kannen', erg gezellig, goed en niet duur. We dronken het plaatselijke bier, dat zeer lekker smaakte.

Daarna hadden we nog wat tijd voor onszelf, en ik heb wat gewinkeld en de kerktoren beklommen, bijna 600 tredes. Er was warempel een Tupperware winkel, en ik kocht mijn eerste Tupperware box, in mijn 61e levensjaar. Ik dacht dat de keten failliet was, maar het schijnt dat dat alleen de Amerikaanse tak betreft.

Om 17.35 uur reden we weer terug met zijn allen, en na het avondeten om 19.00 uur was het tijd voor de Bonte Avond. Er werden vele liederen gezongen onder muzikale begeleiding van Michael. Het deed me erg aan de padvinderij denken.. Zingen kan ik zelf helemaal niet.

Er kwamen nog twee nieuwe gasten, ook pelgrims die in de buurt wonen en bekenden zijn van Siegfried en Hildegard. Het echtpaar is 75 jaar oud en woont in Öpfingen, een plaats 4 km verderop. Ze pelgrimeren al sinds 2003 en in 2009 zijn ze ook over de Via Francigena naar Rome gewandeld. Ze waren nog pioniers, er waren toen nog heel weinig onderkomens. De vrouw liep ook in het jaar dat ze 60 jaar oud werd en ze gaf een groot feest twee dagen vóór vertrek. Zij vertrokken vanaf Lausanne en liepen ruim 50 dagen.

Ik heb samen met hen mijn Rome boek doorgenomen, en lag voor mijn doen pas laat in bed, om 23.00 uur.

Vanmorgen weer vroeg opgestaan voor de terugreis naar huis. Ik heb nog een woordje gedaan (in het Duits :-)) en van iedereen afscheid genomen. Ze noemen me een "Power Frau", zoals de Italianen mij "Wonder Woman" noemden. Het waren al met al twee volle dagen en het is ook goed zo. Je kunt lang niet met iedereen diepgaande gesprekken hebben maar ik heb mijn best gedaan. Helaas heb ik slechts twee etappes kunnen lopen op deze Jacobsweg, maar ik kom graag een keer terug.

De DB zal vandaag weer een uitdaging worden. Ik voel me ziek, het lijkt op een voorhoofdsholte ontsteking en ik ben misselijk. We begonnen in Ulm al met 10 minuten vertraging... Als alles mee zit ben ik vanavond op zijn vroegst om 22.00 uur thuis. Gelukkig reis ik eerste klas.


  • 13 Oktober 2024 - 19:35

    Agaath:

    Hoi Petra,

    wat zul je weer veel herinneringen hebben aan deze reis. Veel mensen ontmoet en veel mooie dingen gezien.

    Ik hoop niet dat je echt ziek wordt,maar corona en griep zijn hier aan de orde van de dag. Vanmorgen waren we met 13 koorleden I.p.v. 21.

    Binnenkort zien we elkaar misschien?

    Beterschap en goede reis. Over een paar uur ben je hopelijk thuis.

    Groetjes,

    Agaath


  • 13 Oktober 2024 - 21:24

    Anka:

    Zoooo jammer dat je ziek bent, maar je bent nu bijna thuis. Hopelijk niet naar Enza morgen. Check wel even of je Covid hebt, je hebt zoveel contact gehad. Ulm is idd mooi. Wij waren er 40 jaar geleden! Niet veel veranderd.

    Ik herkende Albert Fleurit in de drie kannen, klopt dat?

    Beterschap en liefs

    Anka


  • 14 Oktober 2024 - 14:16

    Carla:

    Je hebt Mooie dingen gezien.

    Nu maar weer beter worden, lieve groet Carla


  • 15 Oktober 2024 - 16:25

    Marga Koning:

    Wat een leuke reis weer ook al was het kort. Je hebt weer veel gezien en veel mensen ontmoet, zo leuk. Het weer was ook goed zo te zien, dus wat wil je nog meer. Heel veel beterschap, hoop dat je snel opknapt! Groetjes Marga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 118804

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2024 - 12 Oktober 2024

De Oberschwaebische Jakobsweg

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: