Dag 3, van Biberach naar Schemmerberg, 20 km - Reisverslag uit Oberdischingen, Duitsland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Dag 3, van Biberach naar Schemmerberg, 20 km - Reisverslag uit Oberdischingen, Duitsland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Dag 3, van Biberach naar Schemmerberg, 20 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

10 Oktober 2024 | Duitsland, Oberdischingen

Vanmorgen voelde ik me fit genoeg om de wandeling van vandaag te gaan ondernemen. Want wat is het alternatief? Frisse lucht zou me goed doen, zo redeneerde ik.

Het ontbijt met de twee andere pelgrims was aangenaam maar om 8.50 uur ging de bus naar Erbach, waar vandaan ik de trein naar Biberach zou nemen. Alles verliep soepel en ik kwam lekker op tijd aan. Biberach heeft een hele mooie 'Altstadt' met fraaie vakwerkhuizen. Onder in het Raadhuis is een museum. Voor de rest zijn er vooral veel winkels onder in de oude vakwerkhuizen, Biberach is een rijke en bloeiende stad.

Na een uurtje dit alles te hebben bekeken begon ik aan de Jakobsweg via de oude stadspoort terug richting Schemmerberg. Er was weer veel vals plat, maar de route van vandaag was mooier dan die van gister, meer door de velden en langs bosranden. Het was lang niet zo warm als gister en er stond veel wind, maar die had ik gelukkig in de rug. De bewegwijzering is ronduit slecht.

Ik kwam door plaatsen als Mettenberg en Laupertshausen. In deze laatste plaats stond een heel groot restaurant langs de bosrand en ik had trek. Wat een geluk, zou je denken. De deur stond open maar er was niemand. Ik roepen en roepen, er kwam geen mens. Dan maar naar het toilet.

Pas in Äpfingen was een bakker/groenteboer/supermarkt waar ik koffie kon drinken en wat te eten kon kopen. Lang niet elke plaats hier heeft een winkel of een bakker. Vervolgens was het nog 5 km naar Schemmerberg, en helaas miste ik dit keer de trein van 15.34 uur op 2 minuten na. De volgende kwam pas een uur later. De bus naar Oberdischingen liet ook nog eens 40 minuten op zich wachten waardoor ik pas rond 18.00 uur aankwam in de herberg. Iedereen was er al en het weerzien was allerhartelijkst.

Rond 21.00 uur stortte ik wel lichtelijk in dus ik trok me op tijd terug naar mijn kamer. Morgen weer een dag!


  • 11 Oktober 2024 - 21:40

    Agaath:

    Hoi Petra,

    Wel een goed idee om met een verkouden hoofd naar buiten te gaan. Maar zorg er wel voor dat je op tijd rust neemt.

    Wat zie je mooie rustieke dorpjes/ stadjes, aan de foto’s te zien.

    Slaap lekker en hopelijk morgen weer op stap.

    groetjes van Agaath


  • 11 Oktober 2024 - 22:19

    Ans:

    Dat was een pittige maar mooie wandeling, buiten is natuurlijk altijd lekker. Vooral met dit weer. Borreltje toe en dan lekker slapen!


  • 11 Oktober 2024 - 23:25

    Anka:

    Fijn dat je toch nog kon wandelen vandaag. Hopelijk n goede nachtrust en morgen weer ietsje beter.


  • 12 Oktober 2024 - 08:40

    Margriet :

    Wat een mooie foto's! Veel plezier verder.


  • 13 Oktober 2024 - 18:41

    Marga Koning:

    Wat een mooie plekjes kom je doorheen. Leuke foto's. Hoop dat je ondertussen meer bent opgeknapt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 108
Totaal aantal bezoekers 118806

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2024 - 12 Oktober 2024

De Oberschwaebische Jakobsweg

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: