Etappe 7: Barsbeek-Hasselt 16 km. - Reisverslag uit Hasselt, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Etappe 7: Barsbeek-Hasselt 16 km. - Reisverslag uit Hasselt, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Etappe 7: Barsbeek-Hasselt 16 km.

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

26 Mei 2016 | Nederland, Hasselt

Vandaag eindelijk het pelgrimeren weer opgepakt en vanmorgen om 9.15 uur met de trein via Amersfoort naar Zwolle en met de bus naar Barsbeek gereisd. Hier zijn we vorig jaar gestopt en wil ik de laatste 16 km nog afmaken. Om 12.15 uur ben ik op de plek van bestemming en het is een mooie warme dag. Via een grasdijk en een pondje kom ik in Genemuiden aan. Onderweg word ik verschillende keren aangesproken door vrouwen van middelbare leefrijd die het zo knap vinden dat ik helemaal alleen loop. "Gewoon doen" zeg ik dan.

In Genemuiden stuur ik meteen al een jas en een broek naar huis: 1,5 kg. Ik heb vanmorgen niet echt doordacht gepakt. Het loopt een stuk lichter. Vanaf Genemuiden gaat het weer over een grasdijk en ben ik al om 16.15 uur in Hasselt. De VVV gaat net voor mn neus dicht zodat ik geen fraaie eindstempel kan halen. De katholieke kerk is ook dicht dus dat schiet lekker op. Er zijn nog twee kerken: een hervormde en een gereformeerde kerk maar daar heb ik niks aan.

Ik heb vantevoren een adres geregeld bij Vrienden op de fiets. Dat ligt een eind buiten het centrum en ze hebben 3 honden en 8 kinderen en 2 gastkinderen...maar ik heb gelukkig een mooie stille kamer. Echter voortaan ga ik wel vragen of er honden zijn want dat gespring op me daar ben ik niet zo van gediend.

Toen ik vanavond ging eten in de stad was de Frederikskerk gelukkig wel open en kon ik alsnog 2 kaarsen opsteken. Morgen start de Jacobsweg Nieumeghen hier bij deze kerk en ook het Jaabikspaad eindigt hier.
Van Hasselt naar Nijmegen is het dan 140 km. Morgen naar Zwolle is het slechts 14 km. Maar daarna worden de etappes gemiddeld ruim 20 km. Rustig aan dan maar morgen. Maar wie weet wat de dag brengen zal.

• 27 Mei 2016 - 08:56

Ans:

Goed zo, Petra, ondanks alle zorgen om mam, gewoon doen

• 27 Mei 2016 - 09:33

Vera:

Ha Petra, knap van je dat je gaat wandelen en gewoon doorgaat!! Succes

• 27 Mei 2016 - 16:10

Jeanne Peeters:

Hoi Petra,
    Goed van je. En vandaag bof je weer met het weet. Geniet van die heerlijke ontspanning.
    Groetjes Jeanne en Piet

Verslag uit: Nederland, Hasselt

Jabikspaad

De pelgrimsroute naar Santiago de compostela

In Europa ligt een netwerk van pelgrimsroutes naar Santiago de Compostela. Deze bedevaartplaats in noordwest Spanje, waar volgens de overlevering de apostel Jacobus ligt begraven, is sinds de Middeleeuwen het reisdoel van vele pelgrims. De laatste jaren is de belangstelling voor het, te voet of op de fiets, afleggen van deze historische pelgrimspaden sterk toegenomen.

De culturele en sportieve / recratieve aspecten zijn naast de oorspornkelijke religieuze reden een belangrijke motivatie om op pelgrimspad te gaan. De raad van Europa ondersteunt de ontwikkeling van pelgrimspaden naar Santiago de Compostela.

Het Jabikspaad (Fries voor `Jacobuspad`) loopt van Sint-Jacobiparochie in noordwest Friesland tot aan Hasselt in de Kop van Overijssel. Via het Hanzestedenpad sluit het Jabikspaad aan op de overige routes door Nederland, Belgie, Frankrijk en Spanje.

De route bestaat uit een wandelroute en een alternatief traject voor fietsers.

Maandag 21 september, wil ik beginnen met een Pelgrimstocht vanuit Nederland naar Le Puy en Velay in Frankrijk. Vorig jaar ben ik in elf weken vanaf Le Puy en Velay naar Santiago gelopen. Ik ben van plan om de komende jaren, elk jaar minstens een week onderweg te zijn op dit traject.