Etappe 5: Zutphen-Doesburg, 19.4 km - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu Etappe 5: Zutphen-Doesburg, 19.4 km - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van Petra Koomen - WaarBenJij.nu

Etappe 5: Zutphen-Doesburg, 19.4 km

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

31 Mei 2016 | Nederland, Doesburg

Het noodweer hield gisteravond rond 19.00 uur op maar ik had om die reden Zutphen nog niet gezien. En geen stempel kunnen bemachtigen. Aangezien ik wederom niet echt een lange dag voor de boeg had kon ik dat vanmorgen dus allemaal nog doen.

Om 8:00 uur had ik het ontbijt samen met de gastvrouw. We hadden hele gesprekken en uiteindelijk bleek ze hoofd wijkverpleging te zijn en nam het gesprek een heel andere wending. Toeval??

Zodoende ging ik pas om 10.00 uur op pad en heb ik een stempel bij de Kerk (nu bibliotheek) en ook nog bij het VVV gehaald. Daar was een oudere dame aan het werk die de schelp op mijn rugzak zag. Spontaan begon ze te huilen toen ik zei dat ik er was geweest. Zij dus ook (zij het niet lopend) maar ze geloofde in Maria en Jacobus en Christoffel en Antonius. Allemaal heiligen.. ze omhelsde me en wenste me Bon Camino...

Ontroerd ging ik dan eindelijk op weg. Het is prima wandelweer, de broeierigheid is na het noodweer van gister uit de lucht. Eerst gaat het over het fietspad langs de IJssel en over de Cortenoeversebrug. Dan weer terug over de IJssel via het pontje bij Bronkhorst. Bronkhorst is meer dan 1000 jaar oud en telt 38 Rijksmonumenten. Echt een heel schattig stadje en ook heel erg klein. Er komen wel veel toeristen op af.

Snel door maar weer en via een beek en een drukke weg kom ik gelukkig weer op de dijk naast de IJssel terecht. Het doet een beetje aan onze Omringdijk denken maar dan anders.

Precies om 17.00 uur loop ik Doesburg binnen. Ook al zo'n mooi oud vestingstadje dat volgens Kees bekend staat om zijn mosterd..Helaas de VVV is net dicht dus geen stempel maar er is wel een kapelletje bij de Martinikerk dat open is.

Mijn adres voor vandaag bevindt zich vlakbij die kerk. Het is een museum en ik slaap IN het museum. Het is geweldig. Een eigen ruimte met al.mijn favoriete spullen om me heen. Hoe kon ik het vinden? Er is zelfs.een tuintje. En elk kwartier klinkt het carillon. Het is ook een B&B maar ik betaal de Vrienden op de Fiets prijs. .En dat voor die prachtige ruimte.

Ik verwen mezelf met mosterdsoep bij de Waag, het oudste Restaurant van Nederland. Als er twee mannen naast me komen zitten en om aandacht vragen is het tijd om weg te wezen!


  • 31 Mei 2016 - 20:24

    Ada:

    Hoi, hoi,

    Ik heb in de kerstvakantie ook nog in de Waag gegeten, wij gingen naar het Laliquemuseum. Prachtig glaswerk van de wereldberoemde René Lalique, eerst gingen we er voor naar het Haags Gemeentemuseum of naar Frankrijk maar nu kun je gewoon naar Doesburg. Ze gaan wel verhuizen naar een voormalig bankgebouw. Lig je daar misschien in de kluis? Lijkt me heel eng!
    Ik word trouwens niet goed van die waarbenjijnusite. De reclame is te erg! Ik kan nauwelijks een stukje typen door een reclame die niet weg te klikken is! Anders had je al meer reacties van mij gehad want ik volg je trouw!

    Wandel lekker door!












































  • 01 Juni 2016 - 09:56

    Jacolien:

    Hoi Petra,

    leuk om te lezen je dagelijkse wandelverslag! Bronkhorst en Doesburg zijn inderdaad heel mooie stadjes.
    Wandel ze!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Actief sinds 20 Sept. 2015
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 100879

Voorgaande reizen:

01 April 2024 - 10 Juni 2024

In 60 dagen naar Rome

19 April 2022 - 23 April 2023

Onderweg naar Rome

23 Mei 2020 - 28 Mei 2020

Groot-Frieslandpad

26 Mei 2016 - 01 Juni 2016

Jacobsweg Nieumeghen

21 September 2015 - 26 September 2015

Jabikspaad

Landen bezocht: